2013-06-04

Violeta Solomon - Let's eTwin together!


Let’s eTwin together!


Violeta Solomon
Palatul Copiilor Sibiu


Poate mulţi dintre voi nu veţi înţelege despre ce vreau să vă vorbesc în rândurile de mai jos. Vă veţi întreba ce semnificaţie are titlul acestui articol, veţi încerca să găsiţi, în experienţa personală şi profesională puncte de legătură cu tema acestui articol şi vă veţi detaşa sau ataşa gândurilor mele.
Ei bine, pentru că orice incertitudine nu-şi are rostul, vă voi dezvălui tema articolului meu: este vorba despre eTwinning. Unii veţi spune: „Ah, eTwinning? Interesant!” pe când alţii veţi ridica din umeri, nedumeriţi, gândind: „eTwinning? Nu cunosc!”
De aceea, cred că e timpul să lămurim neclarităţile şi să încercăm să înţelegem mai bine ce este eTwinning.

Necunoscut multora, dar foarte cunoscut celor interesaţi de noile abordări în materie de învăţare colaborativă, programul eTwinning a fost lansat în 2005 de Comisia Europeană şi European Schoolnet cu scopul de a intermedia programele de parteneriat între şcoli din Europa, propunând, în acelaşi timp, cadrelor didactice europene, o nouă viziune asupra actului didactic. Conceput ca un alter-ego la metodele clasice de învăţare, eTwinning şi-a îndreptat atenţia asupra tuturor celor ce au simţit că limitele sistemului formal de învăţare sunt prea stricte, a celor dornici de inovare şi creativitate didactică.
În România, eTwinning a fost îmbrăţişat, încă de la început, de foarte mulţi profesori, poate mai dornici de inovaţie decât mulţi dintre colegii lor europeni, animaţi însă de aceeaşi pasiune pentru formarea viitoarelor generaţii. O analiză[1] a apartenenţei profesorilor români la un anumit nivel de învăţământ arată că programul este accesat aproximativ în egală măsură de profesori ce predau la liceu, gimnaziu, primar dar şi preşcolar. Procentele sunt semnificative şi transmit, dincolo de realitatea grafică, interesul de care se bucură programul în rândul educatorului român.

 


Dincolo de aspectele formative, categorizate (project kit), proiectele eTwinning sunt adevărate lecţii de identitate europeană, muncă de grup, colaborare, comunicare şi, mai ales, învăţare. Centrate pe elev, acestea răspund celor mai noi tendinţe în materie de învăţare: valorificarea experienţelor anterioare, dezvoltarea potenţialului elevilor, comunicare şi învăţare centrate pe competenţele secolului XXI, interese specifice.

Un astfel de proiect, derulat cu elevii participaţi la cercurile Palatului Copiilor Sibiu este „Comparing natural environments & words”, proiect derulat în parteneriat cu 6 şcoli din şase ţări europene. Scopul proiectul a fost prezentarea mediului natural al ţărilor europene implicate şi compararea acestora. Au fost folosite scurte descrieri, fotografii reprezentative, hărţi, desene, grafice, etc.
Proiectul a avut în prim-plan o abordarea interdisciplinară ce a presupus transmiterea şi valorificarea cunoştinţelor şi atitudinilor specifice mai multor discipline – limbi străine, geografie, arte, ICT, etc. Limba comună de lucru a fost engleză, proiectul contribuind astfel la îmbunătăţirea percepţiilor lingvistice ale celor implicaţi.
Activităţile organizate au plasat elevii în prim plan, având în vedere atât colaborarea în mediu virtual, folosind instrumentele, aplicaţiile şi spaţiul virtual pus la dispoziţie de platforma eTwinning (twinspace), dar şi experienţe directe: schimb de scrisori între elevii şcolilor partenere, schimb de informaţii pe teme de interes general şi personal, întâlniri virtuale online. Au fost valorificate în primul rând experienţele anterioare, potenţialul de dezvoltare al elevilor, folosirea unor modalităţi de comunicare şi învăţare preferate. Elevii au fost implicaţi atât în faza de pregătire a proiectului cât, mai ales, în desfăşurarea efectivă a activităţilor propuse.
Dincolo de instruirea interactivă, scopurile fiecărei activităţi desfăşurate au fost atât educative cât, mai ales, personale: comunicare şi cunoaştere reciprocă, dezvoltarea competenţelor sociale, identificarea aptitudinilor artistice şi experienţelor personale relevante.
Sarcinile de învăţare au fost centrate atât pe valorificarea cunoştinţelor şi achiziţiilor în procesul didactic cât şi pe investigaţia fenomenelor socio-culturale actuale. Elevii au avut posibilitatea de a interacţiona cu informaţii preluate de pe Internet cât mai ales din viaţa de zi cu zi.
Proiectul a presuspus multă muncă de echipă, sprijin reciproc, efort comun pentru realizarea sarcinilor, stimulând performanta, implicarea şi motivaţia. Un rol important l-au avut competenţele digitale şi lingvistice, aplicabile unor contexte diferite. Şi asta deoarece elevii participanţi au putut accesa aplicaţiile virtuale oferite de twinspace şi de acasă, aşezaţi comod în propriile fotolii şi experimentând contexte culturale şi comunicaţionale specifice secolului XXI. Un exemplu în acest sens oferă şi Raportul preliminar eTwinning [2] 2012, arătând că un procent semnificativ de participanţi la proiect preferă să lucreze de acasă:


Început în 2011 şi planificat pentru un an şcolar, poroiectul s-a dovedit a fi interesant pentru mediul educaţional al şcolilor partenere, acestea hotărând continuarea lui şi în anul şcolar următor. Am considerat însă că beneficiile sunt mai mari decât inconvenientele, şi anume practicarea limbii în context, contact cu vorbitori nativi (tineri europeni de aceeaşi vârstă), activităţi inedite de predare-învăţare, folosirea instrumentelor web 2.0 pentru realizarea unor produse de proiect neperisabile şi utilizabile în diferite alte contexte educaţionale.

Ca experienţă, consider că proiectul CNEW a răspuns nevoilor tuturor în materie de cunoaştere aplicată în învăţare, implicare atitudinală, comunicare didactică centrată pe scopurile învăţării, dezvoltarea de noi competenţe şi formarea de atitudini. Munca la un proiect presupune, pe lângă efortul comun pentru realizarea activităţilor propuse, sprijin din partea partenerilor, muncă în echipă, stimularea continuă a motivaţiei, implicaţiei şi obţinerea de performanţe. Diversitatea activităţilor, a metodelor şi mijloacelor folosite facilitează adaptarea instruirii la specificul acesteia, diversificarea stilurilor de învăţare ale elevilor.

Pentru mine, eTwinning a fost şi este o provocare: în fiecare zi descopăr lucruri noi, experienţe noi, modalităţi de diversificare a activităţii didactice, a metodologiilor, sarcinilor şi mediului de învăţare, un suflu nou, o modalitate de a pune în aplicare ceea ce nu îndrăznim să spunem şi să facem în sala de clasă formală. Sperăm ca viitorul să ne înveţe să îndrăznim la mult, să aşteptăm mai mult de la noi înşine, şi, mai ales, să visăm. Un prim pas poate fi făcut de oricare dintre noi, cu ajutorul eTwinning.

De aceea, mesajul meu este: Let’s eTwin together!





[1] Vezi ISTRATE, O. et al. (2013) Rolul proiectelor educaţionale realizate prin parteneriate școlare internaţionale. Raport preliminar eTwinning RO12. București, TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație, pag. 4.
[2] Op.cit. pag. 13.

No comments:

Post a Comment