2019-07-10

O școală fără bullying –o lume fără bullying


O școală fără bullying –o lume fără bullying
- propunere de activitate la clasă -

Profesor Violeta Solomon,
Palatul Copiilor Sibiu

Context
Scop
Rezultate
Subiect:
Combatereabullyingului la școală


Timp de învățare: 90'


Număr de elevi: 20


Descrierea activității:
Acest scenariu de învățare cuprinde două sesiuni de 45 de minute (separate sau consecutive), adică două ore de predare în învățământul secundar gimnazial.


Activitatea propusă îi poate ajuta pe elevi să înțeleagă fenomenul complicat al bullyingului la școală, să studieze unele aspecte sociale și emoționale ale acestuia și să învețe modalități de combatere a acestuia prin acțiune imediată, dar și prin schimbări pe termen lung în atitudine și mod de a gândi.

La finalul activității, elevii vor putea distinge între actele de intimidare și alte forme de comportament nociv. De asemenea, vor învăța să recunoască diferite forme de intimidare.

Rezultate de învățare afective: Elevii vor putea identifica sentimentele cauzate victimelor intimidării și vor empatiza cu acestea. De asemenea, vor oferisprijinul de care victimele au nevoiepentru a se deschideși a se exprima.

Înțelegere: Elevii vor înțelege puterea participanților ca agenți importanți în combaterea intimidării. De asemenea, își vor da seama că poziția lor de susținere și responsabilitate poate contribui la fericirea altor elevi și, în cele din urmă, la o cultură școlară mai incluzivă.

·       Aplicație:Elevii vor putea acționa ca participanți utili în diferite cazuri de intimidare. Comportamentullorvaoferisprijinimediatcelor care au nevoie, darvaoferiși un exemplu bun pentrucolegi.


Activități de predare-învățare

Sesiunea I – 45 minute
Studenții învață să facă distincția între bullying și alte tipuri de comportament rănitor. De asemenea, învață să recunoască diferite forme de bullying și unele aspecte sociale și emoționale ale acestui comportament.

Lectură video activă  / 5' / 4 grupe de elevi
Elevii, împărțiți în grupuri mici de câte patru membri, vizionează patru videoclipuri animate foarte scurte, care le introduc în patru forme diferite de intimidare: fizică, verbală, emoțională și cyberbullying.
Materiale video propuse: https://www.combatbullying.eu/en/videos
Colaborare / 10' / 4 grupe de elevi
Peechipe, elevii sunt rugați să investigheze unele aspecte socio-emoționale ale cazurilor prezentate. Se pot folosi de informațiile cuprinse în Fișa de lucru 1.
Este recomandabil să răspundă la întrebările despre fiecare videoclip imediat după vizionarea acestuia.
Fișa de lucru 1:

Discuție liberă / 15' / 4 grupe de elevi
Un reprezentant al fiecărui grup citeste răspunsurile oferite la întrebările puse, legate de aspectele sociale și emoționale ale intimidării. Profesorul ghidează discuția și clarifică diferența dintre intimidare și alte forme de comportament care rănesc (cum ar fi lupta, cearta sau gluma). Se pune accent pe nevoia de a sprijini victima, dar, de asemenea, face ca bătăușul să își dea seama de greșeala sa și să oprească acest comportament.
Lectură video activă / 5' / 20 elevi
De această dată, elevilor li se propune un videoclip animat (până la min. 1:25) care recapitulează toate problemele discutate până acum. Daca este nevoie, se propune urmărirea filmulețului de două ori, deoarece va urma o activitate pe baza acestuia.
Material video: https://youtu.be/EZf5DRyQ5Ps
Activitate practică /10'/ 20 elevi
Plecând de la filmul urmărit, elevii vor trebui să stabilească corespondențeîntre diferitele comportamente descrise și tipurile de bullying discutate anterior. De asemenea, trebuie să identifice și alte cazuri de conflict. Această activitate oferă elevilor o practică suplimentară, dar evaluează și măsura în care au înțeles noțiunile de bază referitoare la intimidare.
Fișa de lucru 2:https://bullyingnoway.gov.au/Resources/Lesson%20
Plans/bino-activity-1.pdf


Observații:
Această lecție necesită un computer cu conexiune la internet, precum și un proiector disponibil.
Ca o sarcină pentru acasă, elevilorli se poatecere să realizeze o lucrare individuală sau în colaborare referitoare la intimidare (de exemplu, o imagine,un slogan).


Sesiunea II – 45 minute

Elevii discută despre experiențele lor personale, se concentrează pe sentimentele negative pe care victimele le experimentează și propun soluții imediate, precum și pe termen lung. Se concentrează pe propria lor putere și responsabilitate în calitate de participanți și învață cum să acționeze atunci când asistă la un comportament intimidant.

Discuție liberă / 15' / 20 elevi
Lecția începe cu o discuție liberă despre experiențele elevilor cu privire la actele de intimidare, fie ca victime, participanți sau chiar făptuitori ai actului. Se trece apoi la sentimentele negative pe care le experimentează victimele. Cuvintele identificate de elevi ca exprimând sentimente, pot fi folosi pentru a se realiza un „nor de cuvinte”, cu ajutorul aplicației online https://wordart.com.
Colaborare /5' / 4 grupe de elevi
În grupe de 4, elevilor li se cere să se gândească la modalități de inversare a acestor sentimente negative create prin intimidare și înlocuirea lor cu cele pozitive. Profesorul explică faptul că acest lucru poate fi realizat atât prin luarea de măsuri imediate (inițiate de victimă, colegii săi, profesori etc.), cât și prin implementarea strategiilor pe termen lung în școală care să promoveze conștientizarea de sine, acceptarea, empatia, sprijinul și respectul reciproc. Elevii își notează ideile pe Fișa de lucru 3:
 







Lectură video activă /2' / 4 grupe de elevi
Elevii vizionează un videoclip animat (de la minutul 1:25) și verifică dacă modalitățile de combatere a intimidării propuse de ei sunt menționate în videoclip. Ei prezintă clasei acele idei care nu au fost incluse în videoclip și explică modul în care acestea ar putea ajuta.
Material video disponibil la: https://bullyingnoway.gov.au/Resources/
Videos/Pages/VideoPlayer.aspx?VideoID=183
Lectură video activă /3' / 20 elevi
Profesorul atrage acum atenția asupra puterii participanților de a combate anumite cazuri de intimidare prin prezentarea videoclipului animat atașat.
Material video disponibil la:
https://bullyingnoway.gov.au/
Resources/Videos/Pages/
VideoPlayer.aspx?VideoID=173

Practică /10' / 4grupe de elevi
În grupuri de 4, elevi lucrează pentru a finaliza o activitate care se concentrează pe ceea ce ar trebui și pe ceea ce nu ar trebui să faci ca martor. În acest fel, elevii sunt, de asemenea, testați cu privire la ceea ce au înțeles din conținutul videoclipului precedent. În discuția care urmează, profesorul subliniază necesitatea de a oferi sprijin, ori de câte ori este nevoie, și de a crea o cultură incluzivă la școală. Eventual, elevii sunt rugați să se gândească la sentimentele pozitive pe care le vor experimenta cu toții într-un mediu școlar fără bullying, care oferă sprijin. Cuvintele pe care studenții le folosesc ajută la crearea unui nou nor de cuvinte cu ajutorul https://wordart.com/
Material suport (în limba engleză): https://bullyingnoway.gov.au/
NationalDay/ForSchools/LessonPlans/Documents/activity1-oss.pdf
Produs final /10' / 4 grupe deelevi
Fiecare grup de studenți primește un cartonaș cu un caz diferit de intimidare (Fișa de lucru 4). Profesorul cere fiecărui grup să-și imagineze schimburile de replici care ar putea fi auzite între agresor/i, victimă și martor/i. Scopul este de a arăta cum martorii pot ajuta la oprirea eficientă a acțiunii de intimidare prin intervenția lor. De asemenea, profesorul îi îndrumă pe elevi să adauge elemente de abilități sociale și emoționale în replici, astfel încât să sublinieze importanța SEL în combaterea bullyingului. Dialogurile pot fi scrise pe o bucată de hârtie și apoi pot fi citite cu voce tare sau, alternativ, pot fi prezentate ca desene animate cu ajutorul aplicației https://www.pixton.com/.
Material suport (în limba engleză):https://bullyingnoway.gov.au/
NationalDay/ForSchools/LessonPlans/Documents/activity3-oss.pdf

Observații:
Această lecție necesită un computer cu conexiune la internet, precum și un proiector disponibil. Pentru realizarea de „nori de cuvinte” sau benzi desenate ar fi de dorit mai multe computere, astfel încât laboratorul de calculator ar fi locul ideal pentru lecție.
Ultima activitate prezentată mai sus ar putea fi realizată și ca o activitate ulterioară, de sine stătătoare și dialogurile scrise de studenți ar putea fi puse în scenă. Pe baza acestor dialoguri, studenții ar putea crea chiar un videoclip anti-bullying și pentru blogul școlii.

2019-04-10

Islas de latinidad - proiect eTwinning

În această pagina puteți afla informații despre proiectul nostru eTwinning 
Islas de latinidad

desfășurat în perioada 2013-2015 cu parteneri din 
Spania, Italia, Franța și Portugalia.

Prezentarea proiectului:

https://prezi.com/lj2d5m5asxyz/islas-de-latinidad/

Pagina oficială a proiectului, pe platforma eTwinning:


Umăriți-ne pentru a afla ultimele noutăți despre acest proiect.

Vă mulțumim!



2018-11-12

Alimentația sănătoasă



ALIMENTAȚIA SĂNĂTOASĂ

de Prof. Teodora Sabina Bobeș


Alimentația sănătoasă este mai mult decât o hrănire a organismului, ea este un stil de viață. Acesta include trei aspecte: aprovizionarea familiei cu cele necesare preparării hranei, prepararea mîncărurilor și servirea mesei.

1, 2, 3 healthy food' campaign initiated in Iran - Tehran TimesIngredientele de bază pentru alimentație trebuie procurate, pe cât posibil, din surse cunoscute și care folosesc metode de cultivare (pentru fructe și legume) cât mai naturale, respectiv care produc alimente de bază (materii prime alimentare) fără aditivi sau E-uri (făina, lactate, mezeluri etc). Este greu de realizat acest lucru în zilele noastre, dar trebuie să încercăm totuși să selectăm alimentele cele mai naturale și cât mai puțin procesate.

Mâncarea trebuie să ne sature, însă acest lucru nu este suficient; ea tebuie să aibă un rol nutritiv ridicat, adică să hrănească organismul, astfel încât acesta să își ia din mâncarea ingerată toate principiile nutritive necesare: glucide, proteine, vitamine, acizi grași etc.

Mâncarea preparată la fast-food, deși de multe ori gustoasă, este un balast; acesta satură, întrucât umple stomacul, fără a oferi însă țesuturilor și celulelor elementele nutritive de care acestea au nevoie, aceasta fiind în detrimentul stării de sănătate a persoanei respective.

Mâncarea trebuie preparată cu grijă, în tihnă, utilizându-se cu precauție prăjirea în ulei mult, folosindu-se îndeosebi fierberea în apă sau în aburi, gătirea în cuptor cu cât mai puțin ulei, neuitând- pentru o bună digestie- de asocierile permise, respectiv interzise ale diferitelor tipuri de alimente între ele. Astfel, carbohidrații nu se vor asocia cu proteina, preferându-se consumarea de salate lângă carne, iar fructele se vor consuma cu precădere cu o oră înainte de mesele principale.

Al treilea aspect, aproape la fel de important ca primele două, este reprezentat de modul în care se desfășoară servirea mesei. Nu vom mânca niciodată în picioare sau în mare viteză, ci vom sta așezați, calmi, savurând fiecare înghițitură de mâncare. Este realmente periculos pentru sănătatea corpului nostru a vorbi pe parcursul servirii mesei sau să purtăm discuții în contradictoriu, care vor anihila o bună parte a efectului benefic al meselor.

Mâncarea trebuie mâncată nu doar cu gura, dar și cu ochii, ea trebuind să satisfacă nu doar papilele noastre gustative, ci și senzorii olfactivi. Rezultă de aici că mâncarea trebuie să fie gustoasă, proaspătă, să aibă un miros și un aspect plăcut, dar și să fie prezentată atrăgător.

În încheiere amintim vorba bătrânilor noștri, care spune că cea mai gustoasă mâncare este cea pregătită cu drag și iubire. Să încercăm deci să consumăm mâncarea pregătită în casă de cei dragi!     


Poftă bună!




2018-10-08

Contribuția sportului de echipă În modelarea adolescenților



CONTRIBUȚIA SPORTULUI DE ECHIPĂ

ÎN MODELAREA ADOLESCENȚILOR

de Prof. Teodora Sabina Bobeș

 Dreaded drawing of lots could decide who goes home from World Cup

Sportul în general aduce o mare contribuție la starea de sănătate a organismului uman, atât cea fizică, cât și cea psihică, emoțională.

”Mens sana in corpore sano” spuneau latinii, pe bună dreptate, întrucât o minte sănătoasă nu poate sălășlui într-un corp bolnav. Iată de ce trebuie să încercăm să realizăm și să menținem o bună stare de sănătate a corpului nostru.

Mișcarea și deci sportul declanșează în corpul uman producerea de endorfine, numite și ”hormonii fericirii”. Din acest motiv, un adolescent care practică un sport sau care obișnuiește să facă mișcare în mod constant are și o stare psihică și emoțională bună, fiind echilibrat nu doar fizic, ci și emoțional.

Sporturile de echipă, cum ar fi handbalul, voleiul, baschetul, polo-ul etc, aduc o contribuție în plus organismului uman și contribuie și la dezvoltarea capacităților de comunicare și relaționare, prin apariția așa-numitului ”spirit de echipă”. Membrii unei echipe sunt foarte uniți, luptă împreună, cot la cot, pentru atingerea unui țel, pentru obținerea unui rezultat bun- victoria echipei în competiții. Ceea ce este foarte important pentru modelarea caracterului acestor sportivi este faptul că, pentru membrii unei echipe, ambițiile personale sunt abandonate în favoarea scopului comun al coechipierilor, al echipei.

Iată de ce este foarte important ca adolescenții, dar și copiii chiar de vârstă fragedă, să practice sporturi de echipă, cum sunt fotbalul, baschetul, handbalul etc, acestea influențându-le pozitiv atât organismul, cât și caracterul.

2018-05-25

Instrumente web in predarea limbilor straine


Buna ziua, tuturor,

Astazi va invit sa urmariti prezentarea lucrarii mele 
de gradul I - 
Instrumente web in predarea limbii franceze.  

Este o lucrare care sper sa va trezeasca interesul si, mai ales, curiozitatea profesionala.

Violeta Solomon