Tradiții și obiceiuri românești de și după Anul Nou în Oltenia
În prima zi a noului an, de Sfântul
Vasile, se crede din bătrâni că cerurile se deschid, rugăciunile sunt ascultate
și că animalele vorbesc cu glas omenesc.
Se
spune că Sfântul Vasile s-ar fi rugat la Dumnezeu să îi dea o zi, astfel că i
s-a dat prima zi din an. Fericit, Sfântul Vasile a legat o crenguţă de busuioc
la toarta unui clopoţel şi i-a urat lui Dumnezeu lucruri bune. De aceea există
obiceiul de a ura de 1 ianuarie.
Cele mai importante obiceiuri de Anul Nou,
Plugușorul, Semănatul, Sorcova, invocă prosperitatea și
belșugul pentru gospodăria celui care primește colindătorii. Aceia care nu
primesc cetele de colindători vor avea necazuri și sărăcie în anul ce vine.
La ţară există obiceiul dezlegării
anului, când tinerii colindă prin sat şi fac zgomote cu bice, buciume sau oale.
Se spune că aşa sunt alungate duhurile rele. Tot la ţară, fetele nemăritate
obişnuiesc să construiască punţi din două crenguţe de măr dulce, de care leagă
busuioc, o pară de argint cu fir de aţă roşu, un inel, o batistă şi un şir de
mărgele, pentru vedea cum va fi alesul. Astfel, dacă puntea este plină de
brumă, fata se va căsători cu un bărbat bogat, iar dacă puntea nu are brumă, atunci
se va căsători cu unul sărac.
Plugușorul este întotdeauna însoțit de strigături, pocnete de bici
și sunete de clopoței. Plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit cu timpul de un plug
miniatural, mai ușor de purtat, sau de buhaiul care imită mugetul boilor. La
sate, Plugușorul este însă maicomplex, iar alaiurile care merg din casă în casă
duc cu ele chiar un plug.
Semănatul este un obicei
practicat de copii în dimineața zilei de Anul Nou, după încheierea
Plugușorului. Colindătorii purtând traiste de gât încărcate cu semințe de grâu,
secară, orz, ovăz, mai rar cu porumb, intră în case, aruncă boabe cu mâna,
imitând semănatul pe ogor, și urează gazdelor sănătate și roade bogate. Ei sunt
răsplătiți cu mere, colaci sau bani. După plecarea lor, gospodinele adună
semințele și le duc în grajdul vitelor, pentru a fi sănătoase peste an.
„Plugul cel Mare” sau „Vasilica” sunt
alte texte cu care se urează în prima zi din an. Astfel, există obiceiul să se
colinde cu o căpăţână de porc împodobită cu panglici şi mărgele, tradiţie
numită „Colindul cu Vasilica”. După terminarea colindatului, aceştia se strâng
la o cârciumă, iar mai târziu gătesc căpăţâna.
Umblatul cu Sorcova, bucuria copiilor, este un alt obicei de
Anul Nou. Copii poartă o crenguță înmugurită de copac sau o sorcovă
confecționată dintr-un băț în jurul căruia s-au împletit flori de hârtie
colorată. Numele de sorcovă vine de la cuvântul bulgar ''surov'' care înseamnă
verde fraged, aluzie la ramura abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-un
arbore. Cel
sorcovit este atins cu sorcova de copii în timp ce aceștia rostesc un text
simplu:
Sorcova, vesela,
Să trăiți, să-mbătrâniți,
Ca un măr, ca un păr,
Ca un fir de trandafir,
Tare ca piatra,
Iute ca săgeata,
Tare ca fierul,
Iute ca oțelul.
La anul și la mulți ani!
Să trăiți, să-mbătrâniți,
Ca un măr, ca un păr,
Ca un fir de trandafir,
Tare ca piatra,
Iute ca săgeata,
Tare ca fierul,
Iute ca oțelul.
La anul și la mulți ani!
Textul Sorcovei variază ușor în funcție
de regiunea din țară. Sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice,
înzestrată cu capacitatea de a transmite vigoare și tinerețe celui vizat, iar
textul urării amintește parcă de o vrajă. Copii primesc de la cel sorcovit
bani, mere, prune sau nuci.
"Datul la grindă" este un
obicei tipic oltenesc care se referiră la relaţiile de rudenie. După botez,
timp de 3 ani, în prima zi a Anului Nou (1 ianuarie), copilul este dus în casa
moașei care pregătește hăinuțe noi și un colăcel special, împletit cât mai
frumos. Moaşa pregăteşte un colac mare, din cocă de cozonac sau pâine, pe care
îl leagă cu un şnur roşu, să nu-i fie copilului de deochi, îl împodobeşte cu
bomboane, cu fructe, pune pe el bani de hârtie, dar şi trei bani de metal, şi o
sorcovă. Prin datul de grindă, spune tradiția, copilul va crește înalt și
frumos și va aspira către lucruri mărețe. În timpul ritualului, cel mic va avea
pus pe cap un colac în care se pun trei fire de busuioc și bani. La pragul ușii
se pun semințe de floarea soarelui, grâu și boabe de porumb alături de o bară
de fier, care are rolul de a întări și proteja pe cel mic de rele, în timp ce
semințele îi vor asigura o viață roditoare. Copilul, cu colacul pe cap, este
aşezat pe pragul uşii, cu picioarele pe un fier, fie că-i vătraiul sau un topor
din bătătură, iar moaşa îl ridică de trei ori. Prima dată, copilul este ridicat
la nivelul umerilor moașei, a doua oară – puțin peste umeri, iar a treia oară
îl va ridica spre grindă, cât mai sus, aproape de tavan, rostind următoarele
cuvinte:
-
„Doamne
ajută cu bine (prima ridicare)
- Cu sănătate (a doua)
- Să-mi trăiască nepotul! (a treia ridicare).
- Cu sănătate (a doua)
- Să-mi trăiască nepotul! (a treia ridicare).
Colindatul
cu capra, care se practică atât în prima, dar şi a doua şi a treia zi după Anul
Nou, este un alt obicei care ține de colindatului specific cu măşti și este
performat de copiii mai mari (numai băieţi). Unul dintre băieți va juca
zeitatea zoomorfă substituită de masca frumos meşterită a caprei, cu capul de
lemn care clămpăne, împodobită cu panglici, ciucuri şi clopoţei, cu pătură cu
găitane de hârtie colorată, în timp ce ceilalţi băieți, în costum popular
ornamentat cu hârtie colorată, cu zurgălăi, vor acompania capra la jocul din
curte sau din faţa casei din fluier sau din cimpoi.
O
formă specială de colindat este teatrul popular sub formă de teatru de păpuşi
şi acompaniat de un taraf de lăutari care mai poate fi regăsit în unele părţi
din Dolj la Cernăteşti sau Salcia, comuna Argetoaia este cunoscut sub numele de
Viclei sau Vicleim, fiind jucat numai de flăcăi.
Perioada
colindatului se încheie cu colindele onomastice de Sf. Ion. Obiceiul este
cunoscut sub numele de Iordănit sau Iordănitul Ionilor. 7 ianuarie reprezintă
și Spargerea Crăciunului. Este o zi plină de ritualuri, unele dintre ele vechi
de când lumea. Indiferent de griji şi treburi, gospodarii nu uită ca la Sfântul
Ioan să fie cât mai veseli şi binevoitori. Dacă fac asta, aşa cum spune
tradiţia, le vor merge toate din plin tot anul, iar necazurile vor sta
deoparte. De altfel, multe dintre gospodăriile româneşti îl au ca patron pe
Sfântul Ioan, icoana sfântului fiind aşezată la loc de cinste. Sfântul Ioan
simbolizează puritate, întoarcerea la pioşenie, curăţenie spirituală şi
divinitate, iar principala sa acţiune, botezul - ca etapă purificatoare şi de
trecere la creştinism - este şi acum împlinită pruncilor, atât de Biserica
Catolică, cât şi de cea Ortodoxă.
Iordănitul femeilor este un
obicei ce are loc în ziua sau în noaptea de Sfântul Ion, o adevărată petrecere
la care sunt invitate să participe numai femeile. Femeile măritate se adună la
o gazdă, unde aduc fiecare mâncare, ouă, făină, carne şi băutură, şi petrec,
spunând că se iordănesc. Se cântă, chiuie şi joacă toată noaptea. Dimineaţa,
ies pe stradă, unde iau pe sus bărbaţii care apăr în calea lor şi-i duc cu
forţa la râu sau la lac şi-i ameninţau că-i aruncă în apă dacă nu se răscumpără
cu un dar, de obicei cu o vadră de vin. În această zi, numită şi Ţonţoroiul
femeilor, excesele de băutură şi petrecerile nu mai supără pe nimeni. Femeile
se consideră mai tari decât bărbaţii şi cu mai multe drepturi şi nu le este
teamă să lipsească de acasă, să chefuiască sau să se distreze, fără să dea
socoteală nimănui. În unele sate, şi tinerele neveste sunt chemate la
petrecerea femeilor căsătorite printr-un ritual special care cuprinde, printre
altele, udatul lor cu apă la râu, lac sau fântână. Obiceiul aminteşte de
anticele petreceri dionisiace.
Iordăneala
flăcăilor are loc la prânz, după ieşirea de la biserică. Mai mulţi flăcăi se
strâng laolaltă şi stropesc cu agheasmă toţi creştinii care ies din biserică.
Cei mai vânjoşi dintre ei ridică în braţe pe fiecare gospodar în parte, de trei
ori, şi de abia apoi îl stropesc cu apă sfinţită. Flăcăii primesc bani, ce vor
fi folosiţi la petrecerea ce se încinge seara. Preotul primeşte drept răsplată,
pentru că s-a învoit să le dea flăcăilor căldăruşa de agheasmă, o pasăre sau
chiar un purcel.
Ziua de Sfântul Ion este un motiv de bucurie și pentru că în credinţa populară în această noapte se zice că se "botează" gerul, vremea devenind din ce în ce mai frumoasă şi mai caldă.
Ziua de Sfântul Ion este un motiv de bucurie și pentru că în credinţa populară în această noapte se zice că se "botează" gerul, vremea devenind din ce în ce mai frumoasă şi mai caldă.
CIOCĂNELEA IOAN MATEI
Clasa a V-a A
Palatul Copiilor Sibiu / Școala Șura Mică Sibiu
Indrumator, prof. Luminița Albu
No comments:
Post a Comment