O școală fără bullying
–o lume fără bullying
- propunere de
activitate la clasă -
Profesor Violeta
Solomon,
Palatul Copiilor Sibiu
Context
|
Scop
|
Rezultate
|
Subiect:
Combatereabullyingului la școală
Timp de învățare: 90'
Număr de elevi: 20
Descrierea activității:
Acest scenariu de învățare cuprinde două sesiuni de 45
de minute (separate sau consecutive), adică două ore de predare în
învățământul secundar gimnazial.
|
Activitatea propusă îi poate ajuta pe elevi să
înțeleagă fenomenul complicat al bullyingului la școală, să studieze unele
aspecte sociale și emoționale ale acestuia și să învețe modalități de
combatere a acestuia prin acțiune imediată, dar și prin schimbări pe termen
lung în atitudine și mod de a gândi.
|
La finalul activității, elevii vor putea distinge între
actele de intimidare și alte forme de comportament nociv. De asemenea, vor
învăța să recunoască diferite forme de intimidare.
Rezultate de învățare
afective: Elevii vor putea identifica
sentimentele cauzate victimelor intimidării și vor empatiza cu acestea. De asemenea, vor
oferisprijinul de care victimele au nevoiepentru a se deschideși a se
exprima.
Înțelegere: Elevii vor înțelege puterea
participanților ca agenți importanți în combaterea intimidării. De asemenea,
își vor da seama că poziția lor de susținere și responsabilitate poate
contribui la fericirea altor elevi și, în cele din urmă, la o cultură școlară
mai incluzivă.
·
Aplicație:Elevii vor putea acționa ca participanți
utili în diferite cazuri de intimidare. Comportamentullorvaoferisprijinimediatcelor care
au nevoie, darvaoferiși un exemplu bun pentrucolegi.
|
Activități de
predare-învățare
Sesiunea I – 45 minute
Studenții învață să facă
distincția între bullying și alte tipuri de comportament rănitor. De asemenea,
învață să recunoască diferite forme de bullying și unele aspecte sociale și
emoționale ale acestui comportament.
Lectură video activă / 5' / 4 grupe
de elevi
Elevii,
împărțiți în grupuri mici de câte patru membri, vizionează patru videoclipuri
animate foarte scurte, care le introduc în patru forme diferite de intimidare:
fizică, verbală, emoțională și cyberbullying.
Materiale video propuse:
https://www.combatbullying.eu/en/videos
Colaborare / 10' / 4 grupe de elevi
Peechipe, elevii sunt rugați să investigheze
unele aspecte socio-emoționale ale cazurilor prezentate. Se pot folosi de
informațiile cuprinse în Fișa de lucru 1.
Este recomandabil să răspundă la întrebările
despre fiecare videoclip imediat după vizionarea acestuia.
Fișa
de lucru 1:
Discuție liberă / 15' / 4 grupe de elevi
Un
reprezentant al fiecărui grup citeste răspunsurile oferite la întrebările puse,
legate de aspectele sociale și emoționale ale intimidării. Profesorul ghidează
discuția și clarifică diferența dintre intimidare și alte forme de comportament
care rănesc (cum ar fi lupta, cearta sau gluma). Se pune accent pe nevoia de a
sprijini victima, dar, de asemenea, face ca bătăușul să își dea seama de
greșeala sa și să oprească acest comportament.
Lectură video activă / 5' / 20 elevi
De
această dată, elevilor li se propune un videoclip animat (până la min. 1:25)
care recapitulează toate problemele discutate până acum. Daca este nevoie, se
propune urmărirea filmulețului de două ori, deoarece va urma o activitate pe
baza acestuia.
Material video:
https://youtu.be/EZf5DRyQ5Ps
Activitate
practică /10'/ 20 elevi
Plecând de la filmul urmărit, elevii vor
trebui să stabilească corespondențeîntre diferitele comportamente descrise și
tipurile de bullying discutate anterior. De asemenea, trebuie să identifice și
alte cazuri de conflict. Această activitate oferă elevilor o practică
suplimentară, dar evaluează și măsura în care au înțeles noțiunile de bază
referitoare la intimidare.
Fișa
de lucru 2:https://bullyingnoway.gov.au/Resources/Lesson%20
Plans/bino-activity-1.pdf
Observații:
Această lecție necesită un
computer cu conexiune la internet, precum și un proiector disponibil.
Ca o sarcină pentru acasă,
elevilorli se poatecere să realizeze o lucrare individuală sau în colaborare
referitoare la intimidare (de exemplu, o imagine,un slogan).
Sesiunea II – 45 minute
Elevii discută despre
experiențele lor personale, se concentrează pe sentimentele negative pe care
victimele le experimentează și propun soluții imediate, precum și pe termen
lung. Se concentrează pe propria lor putere și responsabilitate în calitate de
participanți și învață cum să acționeze atunci când asistă la un comportament
intimidant.
Discuție liberă / 15' / 20 elevi
Lecția
începe cu o discuție liberă despre experiențele elevilor cu privire la actele
de intimidare, fie ca victime, participanți sau chiar făptuitori ai actului. Se
trece apoi la sentimentele negative pe care le experimentează victimele. Cuvintele
identificate de elevi ca exprimând sentimente, pot fi folosi pentru a se
realiza un „nor de cuvinte”, cu ajutorul aplicației online https://wordart.com.
Colaborare /5' / 4 grupe de
elevi
În
grupe de 4, elevilor li se cere să se gândească la modalități de inversare a
acestor sentimente negative create prin intimidare și înlocuirea lor cu cele
pozitive. Profesorul explică faptul că acest lucru poate fi realizat atât prin
luarea de măsuri imediate (inițiate de victimă, colegii săi, profesori etc.),
cât și prin implementarea strategiilor pe termen lung în școală care să
promoveze conștientizarea de sine, acceptarea, empatia, sprijinul și respectul
reciproc. Elevii își notează ideile pe Fișa de lucru 3:
Lectură video activă /2' / 4 grupe de
elevi
Elevii vizionează un videoclip animat (de la
minutul 1:25) și verifică dacă modalitățile de combatere a intimidării propuse de
ei sunt menționate în videoclip. Ei prezintă clasei acele idei care nu au fost
incluse în videoclip și explică modul în care acestea ar putea ajuta.
Material video disponibil la:
https://bullyingnoway.gov.au/Resources/
Videos/Pages/VideoPlayer.aspx?VideoID=183
Lectură video activă /3' / 20 elevi
Profesorul
atrage acum atenția asupra puterii participanților de a combate anumite cazuri
de intimidare prin prezentarea videoclipului animat atașat.
Material
video disponibil la:
https://bullyingnoway.gov.au/
Resources/Videos/Pages/
VideoPlayer.aspx?VideoID=173
Practică /10' / 4grupe de elevi
În grupuri de 4, elevi lucrează pentru a
finaliza o activitate care se concentrează pe ceea ce ar trebui și pe ceea ce
nu ar trebui să faci ca martor. În acest fel, elevii sunt, de asemenea, testați
cu privire la ceea ce au înțeles din conținutul videoclipului precedent. În
discuția care urmează, profesorul subliniază necesitatea de a oferi sprijin,
ori de câte ori este nevoie, și de a crea o cultură incluzivă la școală. Eventual,
elevii sunt rugați să se gândească la sentimentele pozitive pe care le vor
experimenta cu toții într-un mediu școlar fără bullying, care oferă sprijin.
Cuvintele pe care studenții le folosesc ajută la crearea unui nou nor de
cuvinte cu ajutorul https://wordart.com/
Material suport (în limba
engleză): https://bullyingnoway.gov.au/
NationalDay/ForSchools/LessonPlans/Documents/activity1-oss.pdf
Produs final /10' / 4 grupe deelevi
Fiecare
grup de studenți primește un cartonaș cu un caz diferit de intimidare (Fișa de
lucru 4). Profesorul cere fiecărui grup să-și imagineze schimburile de replici care
ar putea fi auzite între agresor/i, victimă și martor/i. Scopul este de a arăta
cum martorii pot ajuta la oprirea eficientă a acțiunii de intimidare prin
intervenția lor. De asemenea, profesorul îi îndrumă pe elevi să adauge elemente
de abilități sociale și emoționale în replici, astfel încât să sublinieze
importanța SEL în combaterea bullyingului. Dialogurile pot fi scrise pe o
bucată de hârtie și apoi pot fi citite cu voce tare sau, alternativ, pot fi
prezentate ca desene animate cu ajutorul aplicației https://www.pixton.com/.
Material suport (în limba
engleză):https://bullyingnoway.gov.au/
NationalDay/ForSchools/LessonPlans/Documents/activity3-oss.pdf
Observații:
Această lecție necesită un computer
cu conexiune la internet, precum și un proiector disponibil. Pentru realizarea
de „nori de cuvinte” sau benzi desenate ar fi de dorit mai multe computere,
astfel încât laboratorul de calculator ar fi locul ideal pentru lecție.
Ultima activitate prezentată
mai sus ar putea fi realizată și ca o activitate ulterioară, de sine stătătoare
și dialogurile scrise de studenți ar putea fi puse în scenă. Pe baza acestor
dialoguri, studenții ar putea crea chiar un videoclip anti-bullying și pentru
blogul școlii.
No comments:
Post a Comment